Bestemming Malta

Blog Malta

Het toerisme in Malta is in volle gang. De hotels zitten vol, zo vol dat sommige toeristen naar Gozo moesten worden gestuurd – en een enkeling zelfs naar Sicilië! Ja, uit de cijfers blijkt dat 2007 het beste jaar voor toerisme in Malta wordt van de afgelopen zes jaar, met niet alleen een toename van het aantal aankomsten, maar ook van de hotelprijzen en de bezettingsgraad. Uit cijfers van het Nationaal Bureau voor de Statistiek voor september bleek dat het aantal aankomsten 17,8 procent hoger lag dan vorig jaar.

“Tot dan toe was het probleem hoe de kamers gevuld konden worden; maar nu is het een kwestie van het wegwerken van overboekingen,” lacht de voorzitter van de Malta Hotels and Restaurants Association, Josef Formosa Gauci. Hij kan zich inderdaad ergere problemen voorstellen.

Op jaarbasis is in de eerste negen maanden van 2007 het aantal toeristen dat Malta bezoekt met 7,6 procent gestegen, waarbij augustus een van de beste maanden in de geschiedenis van het toerisme was. Er worden voortdurend cijfers naar buiten gebracht en ze blijven er goed uitzien.

Het beste is nog niet voorbij, want de positieve resultaten houden aan tot eind oktober: de cijfers van Malta International Airport voor die maand laten een toename van 16 procent zien in het aantal passagiersbewegingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl de cijfers voor november ook een toename laten zien. Voor de rest van de winter wordt een forse stijging van de zitplaatsencapaciteit verwacht – meer dan 10% – deels als gevolg van nieuwe low-cost routes die goedkope vluchten naar Malta aanbieden, waaronder Ryanair, German Wings, Clickair, dat in oktober is gestopt en in april weer van start zal gaan, een Noorse luchtvaartmaatschappij vanaf april en de mogelijkheid van nog een maatschappij vanaf Madrid. Er worden dus ook stijgingen verwacht tijdens de gewoonlijk rustigere schoudermaanden.

Het behoeft geen betoog dat de heer Formosa Gauci “zeer tevreden is met de ommekeer die we hebben gezien, hoewel hij aandringt op de “noodzaak om met beide benen op de grond te blijven staan”, waarbij hij alle spelers in de sector aanmoedigt om te blijven samenwerken om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.

Het toerisme is immers een zeer dynamische sector en de zaken veranderen voortdurend. Natuurlijk is het onmogelijk om in hetzelfde tempo te blijven groeien, want Malta heeft zijn grenzen. Maar het land zal zeker niet aarzelen om het bereikte niveau te handhaven en te streven naar groei in de schouder- en wintermaanden.

De staat van het product is ook een kritisch aspect van de industrie en de MHRA erkent dat er ook op dat front heel wat is gedaan. “Maar het is een gebied waar het nooit genoeg is” zegt de heer . Formosa Gauci – en het is waarschijnlijk deze houding die bijdraagt tot verbetering.
.
De vereniging is verheugd over het feit dat de EU-financiering nu gebruikt gaat worden om het product verder te verbeteren, en zal worden gestoken in, bijvoorbeeld, betere strandfaciliteiten en de restauratie van Maha’s prachtige bastions.

In de regeringsbegroting voor 2008 is 11,6 miljoen euro extra uitgetrokken voor de verbetering van het toeristisch product. De regering heeft een recordbedrag van 39,1 miljoen euro voor de sector uitgetrokken, waarvan 24,5 miljoen euro naar de Malta Tourism Authority gaat om haar werk voort te zetten.

Maar minister van Toerisme en Cultuur Francis Zammit Dimech schrijft het in 2007 behaalde succes toe aan de proactieve samenwerking van de regering, de MTA en de belanghebbenden.
Hoewel hij zijn tevredenheid uitsprak over de resultaten, zei hij dat hij maar al te goed weet dat “we nu moeten en zullen gaan voor verdere groei en samenwerken in die richting om in 2008 en daarna evenveel te bereiken.

“Van onze kant hebben we drie bewuste beslissingen genomen en daar plukken we nu de vruchten van: de introductie van low-cost maatschappijen op grote schaal, zonder de belangen van de traditionele maatschappijen, waaronder Air Malta, en touroperators uit het oog te verliezen; meer investeringen om Malta effectiever overzee op de markt te brengen; en de organisatie van een breed scala aan culturele en amusementsevenementen die Malta tot een unieke ervaring maken voor zowel de Maltezen als de toeristen”.

Ook de nationale luchtvaartmaatschappij draagt haar steentje bij. Air Malta concentreert zich op haar marketingcampagnes en promoot op agressieve wijze voordelige reismogelijkheden. De maatschappij voert succesvolle campagnes in de belangrijkste Europese markten, waar zij het eiland aanbiedt als het beste alternatief voor een korte vakantie, aldus Brian Bartolo, General Manager, Marketing & Product.

Products You May Like

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *